Blue Notes is de digitale nieuwsbrief van Blue Note Communicatie, bureau voor mediatrainingen, crisiscommunicatie en presentatiecoaching. Blue Notes wordt u aangeboden door Stephan Hoek en Moniek van de Wiel.
Kunt u deze email niet goed lezen?
Bekijk hem in uw browser.

TV-programma De Monitor: uitdaging voor woordvoerders


Eind 2016 kwam de woningcorporatiesector onder het vergrootglas te liggen met de zogenaamde Koopgarant-regeling. Bij het tv-programma De Monitor had zich een koper gemeld die zich gedupeerd voelde. Na een oproep van De Monitor meldden zich ruim 200 kopers die problemen ervaarden met taxaties van hun woning bij terugverkoop aan de woningcorporatie.

Sommige woningcorporaties vinden mediawoordvoering lastig zoals blijkt in dit filmpje. Hierin worden bij alle klassieke fouten gemaakt. De hoogste baas hield zijn deur dicht, de woordvoerder moest het opknappen maar mocht niets zeggen. Jammer en volstrekt onnodig: de woningcorporatie had een keurige reactie op papier, maar die kreeg de tv-kijker niet te horen.

De interim-directeur Hans van Harten van Stichting OpMaat (de bedenker van de Koopgarant-regeling) deed het na een mediatraining gelukkig veel beter (video minuut 23.20). Hij erkende enkele pijnpunten en beloofde verbeteringen. Tegelijkertijd bleef hij overtuigend achter het product staan en wist de ingewikkelde materie goed uit te leggen.
Helaas blijven ongemakkelijke communicatie-uitingen veel langer hangen dan goede optredens. Een welgemeend advies: sta open voor de media en doe dat goed voorbereid.

Belangrijke presentatie? Het oog wil ook wat!


Wat doet je publiek op het moment dat je ‘op de bühne’ stapt voor een belangrijke presentatie? Publiek kijkt! Ze kijkt eerst naar hoe je eruit ziet, wat je aan hebt, hoe je staat, wat je uitstraalt. Daarna luistert ze. Stemgeluid, intonatie, volume. En als het gehele plaatje klopt, staat het publiek open voor jouw boodschap.
 
Het kijken en beoordelen van het uiterlijk en de non-verbale uitstraling gaat heel snel en gebeurt grotendeels onbewust. Kleding en kleur spelen een grote rol in de persoonlijke communicatie en uitstraling. Zeker op een podium. Als iemand zichtbaar ongemakkelijk op hoge hakken staat of een verkreukeld jasje aanheeft met daarin nog allerlei attributen in zijn zakken, dan leidt dat af van waar het echt om gaat.
 
Jezelf blijven en jezelf zeker voelen. Passende kleding, in de juiste kleur die jouw persoonlijkheid versterkt, helpt. Daarom werken wij samen met Dots & Stripes, adviseurs op het gebied van kleding en kleur. Ingrid de Kort en Femke Beijer van Dots & Stripes zijn twee doorgewinterde communicatieadviseurs die zich realiseren hoe belangrijk het uiterlijk is voor de persoonlijke uitstraling. Dots & Stripes is er ook voor mannen (maar die laten zich tot op heden niet zo makkelijk verleiden). www.dotsstripes.nl/

Monieks’ blog

Bekendmaking fraude: voor of na de nationale collecte?

 
Tien jaar geleden was ik betrokken bij een crisis bij een goede doelen organisatie. Intern was bekend geworden dat er binnen een bepaalde regio fraude was gepleegd. Twee personen hadden een tijdlang vrijuit privé-uitgaven bekostigd met de bankpas van de organisatie. Dat dit boven water zou komen lag nogal voor de hand gezien de interne controlesystemen, maar niettemin heb je als organisatie toch wat uit te leggen. Wanneer en hoe doe je dat dan?
 
Het hoofdkantoor was op de hoogte gesteld en had maatregelen getroffen met betrekking tot de frauderende personen. Er was nog niets gecommuniceerd, maar het begon regionaal te rommelen. De organisatie was goed voorbereid en trok de kaart ‘pro-actieve communicatie’.  Er was echter één serieus dilemma: de nationale collecte die over drie weken van start zou gaan en van vitaal belang was voor de organisatie. Slechte publiciteit zou fnuikend zijn, maar uitstellen leek ook geen optie.
 
Timing leek cruciaal. “Wat als we over twee dagen, de dag voor Hemelvaart, naar buiten gaan?”, opperde ik. “Woensdagmiddag persbericht naar het ANP, het regionale dagblad en de eigen website.” De fraude was regionaal, had gedurende een paar maanden plaatsgevonden en was vooral dommigheid van twee vrijwilligers. In mijn optiek rechtvaardigde dat onze poging om het klein te houden.
De strategie pakte goed uit: het resultaat was een teletekstberichtje op Hemelvaartsdag, een artikeltje in het regionale dagblad en een ongestoorde nationale collecte. En niemand die de organisatie ooit zou kunnen verwijten dat ze niet had gecommuniceerd.
Aan het werk
Voor twee woningcorporaties maakten wij een crisismanagementplan. Verder verzorgden wij diverse mediatrainingen voor de industrie, een grote retailer, het (hoger) onderwijs en woningcorporaties. Blue Note ‘international’ ging naar Heidelberg voor een workshop crisiscommunicatie voor een Europese branchevereniging. En héél leuk om te doen: wij verzorgden wij een presentatietraining voor hoger management.