Blue Notes is de digitale nieuwsbrief van Blue Note Communicatie, bureau voor mediatrainingen, crisiscommunicatie en presentatiecoaching. Blue Notes wordt u aangeboden door Stephan Hoek en Moniek van de Wiel.
Kunt u deze email niet goed lezen?
Bekijk hem in uw browser.
- Woordvoering op Chemelot: training directiewachten
- Blog: presenteren met garanties
- Workshop crisiscommunicatie
- Workshop mediatraining
- In de pers: vakblad Petrochem, van een crisis een kans maken

 

Woordvoering op Chemelot: training directiewachten


Het industrieterrein Chemelot in Zuid-Limburg is in het afgelopen jaar geconfronteerd met meerdere incidenten. Sommige incidenten veroorzaakte overlast in de directe omgeving en haalden daarmee uitgebreid de media. Als één van grootste chemische complexen in Nederland is Chemelot uitstekend georganiseerd als het gaat om incidentbestrijding en communicatie. Chemelot beschikt over een eigen bedrijfsbrandweer en hulpdiensten. Daarnaast is er een groot team van mensen met inhoudelijke kennis over de fabrieken en processen om de incidentbestrijding te ondersteunen en te coördineren. Ook staan er onmiddellijk communicatieadviseurs klaar om via social media en websites de omgeving op de hoogte te stellen. De directiewacht is als eindverantwoordelijke ook woordvoerder voor de media. In de praktijk komt dit slechts sporadisch voor. Des te belangrijker zijn daarom de jaarlijkse mediatrainingen voor het team van directiewachten: leren van elkaar, leren van situaties uit het verleden en vooral zelfvertrouwen opdoen voor het geval dat die camera zich aandient.

Moniek's blog

Presenteren met garanties

 
Ik heb in mijn leven al heel wat presentatietrainingen gegeven. En toch vind ik het elke keer weer spannend. Ik heb immers bepaalde verwachtingen gecreëerd en resultaten uit het verleden bieden geen garanties voor de toekomst. Of toch wel?
Dus keer op keer verdiep ik me in de deelnemende personen, het bedrijf, de markt. Ik bedenk weer een nieuwe maatmerkoefening en enkele creatieve invalshoeken voor de keynote presentatie.   
Zo zou Payper, één van de snelst groeiende payroll bedrijven in Nederland, onlangs obligaties uitgeven. Uiteraard met een complete campagne eromheen én persoonlijke presentaties aan potentiële beleggers. Nooit te oud om te leren besloot de tweekoppige directie Eric Snoeren en Edwin Schaap om dit degelijk voor te bereiden. Het resultaat: een betere performance en toegankelijke boodschappen over achtergestelde obligaties en payrolling. En niet onbelangrijk: alle obligaties zijn uitgegeven tegen een vast rentepercentage. De resultaten uit het verleden van Payper bieden zeker garanties voor de toekomst.

Workshop crisiscommunicatie

Donderdag 20 oktober 2016,
09.30 uur – 12.30 uur, € 110,-


Brand, bedrijfsongeval, ict-systeem gehackt, fraude, productiefout of medische misser. Een crisissituatie dient zich altijd onverwacht aan. Maar u kunt zich er wel op voorbereiden. Denk goed na over de specifieke risico’s die uw bedrijf of organisatie loopt. Is uw bedrijf daarop toegerust? Hoe organiseert u het crisismanagement? Hoe zorgt u voor adequate communicatie? Hoe gaat u om met social media? Al deze vragen komen aan de orde in deze workshop. 
De workshop is bedoeld voor functionarissen die crisismanagement en/of crisiscommunicatie in hun takenpakket hebben.
 
Kosten: € 110,- Datum: donderdag 20 oktober 2016
Trainers: Stephan Hoek en Moniek van de Wiel
Locatie: Studio Hastelweg 91, Eindhoven
Aantal deelnemers: 4-8

Inschrijven / meer informatie
Of stuur een mail naar info@bluenotecommunicatie.nl

Workshop mediatraining

Donderdag 20 oktober 2016,
14.00 uur – 17.00 uur, € 110,-

 
Hoe breng je je boodschap over het voetlicht? Hoe omzeil je de valkuilen? Maak kennis met onze werkwijze en doe de nodige ervaring op. Goed voorbereid de pers te woord staan, weten hoe de pers te werk gaat, uw eigen boodschap helder formuleren in de taal van de lezer, luisteraar of kijker. Aan de hand van praktijkcases laten wij u het verschil ervaren tussen schriftelijke media, radio en tv en wordt u zich bewust van uw persoonlijke stijl. De workshop is bedoeld voor (potentiële) woordvoerders die basiskennis willen opdoen en/of maatwerkmediatraining voor het eigen bedrijf overwegen.

Kosten: € 110,- Datum: donderdag 20 oktober 2016
Trainers: Stephan Hoek en Moniek van de Wiel
Locatie: Studio Hastelweg 91, Eindhoven
Aantal deelnemers: 4-8
Deelnemers aan beide workshops krijgen een korting van € 50,- en een lunch.

Inschrijven / meer informatie
Of stuur een mail naar info@bluenotecommunicatie.nl

Van een crisis een kans maken

 
Gevaarlijk chemicalïen, uitslaande brand, grote explosies en veel gevaar: een ongeluk in de chemie wordt al snel een crisis. Door er goed over te communiceren hoeft het niet per se desastreus te zijn voor je imago. Lees het artikel in Petrochem, vakblad voor de (chemische) industrie met diverse interviews.
Wij gaan werken voor …
In de afgelopen maanden was het wat rustiger. Niettemin hebben wij diverse crisisprotocollen opgeleverd, enkele crisissimulaties verzorgd en een presentatietraject verzorgd. De komende maanden gaan wij in ieder geval mediatrainingen verzorgen voor directieleden in de retail en het onderwijs en diverse crisissimulaties uitvoeren in de zorgsector.