Blue Notes is de digitale nieuwsbrief van Blue Note Communicatie, bureau voor mediatrainingen, crisiscommunicatie en presentatiecoaching. Blue Notes wordt u aangeboden door Stephan Hoek en Moniek van de Wiel.
Kunt u deze email niet goed lezen?
Bekijk hem in uw browser.

- Goede voornemens: betere communicatie
- Workshop crisismanagement en crisiscommunicatie, donderdag 24 maart
- Workshop kennismaking met mediatraining, donderdag 24 maart
- Moniek van de Wiel, woordvoerder: brand! (Blog)

 

Goede voornemens: betere communicatie


Blue Note Communicatie heeft hard gewerkt in 2015. Zo hard dat onze nieuwsbrieven en workshops bleven liggen. De goede voornemens voor 2016 zijn dan ook helder: beter communiceren met u.
Waar waren we zo druk mee? Mediatrainingen, vooral in de zorg, voor woningcorporaties, onderwijs, industrie en overheid (diverse nieuwe wethouders). Voor sommige van hen ontwikkelden we ook crisisprotocollen en crisissimulaties. En we gaven presentatietrainingen voor enerzijds lastige situaties (sluiting van een fabriek) en anderzijds het enthousiasmeren en overtuigen van de eigen organisatie. Daarnaast redigeerden we een gevalideerd onderzoek naar het functioneren van crisisteams. Kortom een jaar met uitdagingen en ervaringen die we graag in het komende jaar inzetten voor onze bestaande en nieuwe opdrachtgevers.
 

Workshop crisismanagement en crisiscommunicatie

Donderdag 24 maart 2016,
9.30 uur – 12.30 uur

 
Brand, bedrijfsongeval, ict-systeem gehackt, fraude, productiefout of medische misser. Een crisissituatie dient zich altijd onverwacht aan. Maar u kunt zich er wel op voorbereiden. Denk goed na over de specifieke risico’s die uw bedrijf of organisatie loopt. Is uw bedrijf daarop toegerust? Hoe organiseert u het crisismanagement? Hoe zorgt u voor adequate communicatie? Hoe gaat u om met social media? Al deze vragen komen aan de orde in deze workshop. 
De workshop is bedoeld voor functionarissen die crisismanagement en/of crisiscommunicatie in hun takenpakket hebben.
 
Kosten: € 95,-
Datum: donderdag 24 maart 2016
Trainers: Stephan Hoek en Moniek van de Wiel
Locatie: Studio Hastelweg 91, Eindhoven
Aantal deelnemers: 4-8

Voor deelnemers die beide workshops volgen op 24 maart regelen wij een lunch.

Inschrijven / meer informatie
Of stuur een mail naar info@bluenotecommunicatie.nl
 

Mediatraining? Welkom bij onze kennismakingsworkshop

Donderdag 24 maart 2016,
14.00 uur – 17.00 uur


Een mediatraining voor directie of woordvoerders vraagt om zorgvuldige afwegingen. Maak kennis met onze methode en doe tegelijk de nodige ervaring op: goed voorbereid de pers te woord staan, weten hoe de pers te werk gaat, uw eigen boodschap helder formuleren in de taal van de lezer, luisteraar of kijker en bewustzijn van valkuilen. Aan de hand van praktijk cases laten wij u het verschil ervaren tussen schriftelijke media, radio en tv en wordt u zich bewust van uw persoonlijke stijl.
De workshop is bedoeld voor (potentiële) woordvoerders die basiskennis willen opdoen en/of maatwerkmediatraining voor het eigen bedrijf overwegen.

Kosten: € 95,-
Datum: donderdag 24 maart 2016
Trainers: Stephan Hoek en Moniek van de Wiel
Locatie: Studio Hastelweg 91, Eindhoven
Aantal deelnemers: 4-8

Voor deelnemers die beide workshops volgen op 24 maart regelen wij een lunch.

Inschrijven / meer informatie
Of stuur een mail naar info@bluenotecommunicatie.nl
 

Blog: Brand

Moniek van de Wiel, woordvoerder voor OCI Nitrogen

 
“Je had wel wat knoopjes in je nek en schouders,” zegt mijn masseuse bij de maandelijkse massage. “Jaja, druk, druk. Maar vanaf morgen ga ik het rustig aan doen.” De volgende ochtend half elf telefoon: brand! Ik open Tweetdeck en zie de tweets binnenrollen. “Brand in fabriek op industrieterrein” “GRIP 1” Hoe erg is het? De bedrijfsbrandweer is snel en deskundig, het kan ook klein blijven. Alle scenario’s schieten in hoog tempo door mijn hoofd.

De brandweer heeft al een tweet gestuurd. Plagiaat is toegestaan in deze omstandigheden en ik start met twitteren. Kort telefonisch overleg: hoe erg is het? Weten we al of er slachtoffers zijn? Hoe lang gaan de bluswerkzaamheden duren? Hoe groot is de overlast op het industrieterrein? En in de omgeving? Hoewel ik nog niet veel weet, heb ik binnen een kwartier de eerste kernboodschap klaar. Helaas, opschaling naar GRIP2. De Veiligheidsregio neemt de externe communicatie over. Intern communiceren we via intranet. 

De brand duurt langer dan verwacht. Veel rookontwikkeling en nieuwe vuurhaarden zo lijkt het. Diverse fabrieken die in verbinding staan worden uit bedrijf genomen. De overlast voor de omgeving en de schade worden daarmee steeds groter. Ik pas mijn kernboodschap weer aan, begin met de ‘questions & anwers’. Vooralsnog meer vragen dan antwoorden, maar ik kan ze maar vast op een rij hebben.

Gezien de ernst en de tijd die het lijkt te gaan duren, besluit ik alsnog in de auto te springen en af te reizen naar het crisisteam ter plekke. Via twitter blijft de omgeving goed op de hoogte. Het wordt gelukkig nooit gevaarlijk, het duurt alleen onverhoopt lang en krijgt daarmee veel aandacht van de media.

Dan komt ’s avonds het verlossende signaal: brandmeester. Dat is ook het moment waarop wij zelf weer mogen en moeten communiceren. Via diverse kanalen bieden wij onze excuses aan voor de overlast en danken wij de brandweer voor hun inspanningen. De volgende ochtend staan de regionale media opnieuw op de stoep: interviews voor radio en tv over de gevolgen van de brand. Nu komt de woordvoering er op aan: “Nogmaals bieden wij onze excuses aan voor de overlast. Gelukkig hebben alle veiligheidsprocedures gewerkt. De schade moeten we nog onderzoeken. De meeste fabrieken zullen gecontroleerd weer worden opgestart.” Enzovoort. ’s Middags zetten we de mediaexposure nog eens op een rij. De reputatieschade lijkt mee te vallen. We krijgen via social media positieve reacties omdat wij ons hebben ‘laten zien’ en waar mogelijk vragen hebben beantwoord.

Na twee hectische dagen lijkt de communicatieve rust teruggekeerd. Heel even, want ‘s nachts om 1 uur gaat de telefoon: er is mogelijk asbest vrijgekomen. Meetploegen zijn onderweg. Morgenochtend om half negen crisisteamoverleg…
 
PS 1. De asbestkwestie bleek loos alarm. De scenario’s zitten in het digitale archief.
PS 2. Een maand later brak een brand uit in een andere fabriek. De mediaexposure gaat nationaal, de omgeving wordt nog kritischer.   
PS 3. Het crisisprotocol bleek van grote waarde voor het crisisteam en de crisiscommunicatie.
Hard gewerkt
In de afgelopen maanden werkten wij voor opdrachtgevers bij acute crisissituaties. Daarnaast verzorgden wij veel mediatrainingen, workshops, crisissimulaties en presentatietrainingen en adviseerden wij in de preventieve sfeer ten aanzien van mogelijke crisissituaties. Dit hebben wij gedaan voor retail, zorginstellingen, woningcorporaties, chemische industrie, overheden, zakelijke dienstverlening en wetenschappelijk onderwijs.