Blue Notes is de digitale nieuwsbrief van Blue Note Communicatie, bureau voor mediatrainingen, crisiscommunicatie en presentatiecoaching. Blue Notes wordt u aangeboden door Stephan Hoek en Moniek van de Wiel.
Kunt u deze email niet goed lezen?
Bekijk het in uw browser.

Asbestsanering? Neem de emotionele kant altijd serieus!

Nederland telt nog steeds veel asbesthoudende gebouwen van vóór 1994, waarin mensen dagelijks verblijven om te wonen, werken of studeren. Vroeg of laat komt het moment dat wordt besloten het asbest te verwijderen. Vaak gaat het om een geplande sanering. Maar soms kan ook de plotselinge ontdekking van asbest - tijdens een verbouwing of renovatie - de reden zijn om per direct te saneren. Wat ook de aanleiding is, een asbestsanering heeft grofweg twee kanten: een technische en een emotionele. De technische kant is soms complex, maar meestal goed te managen. Voor wat betreft de emoties rondom een asbestsanering is het belangrijk deze niet te onderschatten, maar altijd uitermate serieus te nemen. Asbest wordt namelijk door veel mensen direct geassocieerd met gevaren voor de volksgezondheid. Zorgvuldig omgaan met bewoners of medewerkers en hun emoties kan veel problemen ondervangen en voorkomt reputatieschade van de betrokken partijen, zoals gebouweigenaren, -gebruikers en toezichthouders. De juiste (crisis)communicatie kan reputatieschade voorkomen of beperken. Tijdig, volledig en regelmatig communiceren met de juiste boodschap en middelen op basis van continue monitoring is cruciaal. Alleen dan wordt (onterechte) onrust voorkomen en voeren feiten de boventoon in de pers en op social media.

Wethouders op het podium

De gemeentelijke verkiezingen zijn achter de rug. De onderhandelingen over de nieuwe colleges zijn volop gaande. Echt spannend wordt het straks voor de (nieuwe) wethouders als de spotlights op hen gericht staan. De media, gemeenteraadsleden en burgers hebben niet veel geduld en geven de nieuwe wethouder doorgaans weinig tijd om in zijn of haar rol te groeien en podiumervaring op te doen. Voorbereiding op die rol en oefening helpen! Daarom bieden wij een drietal resultaatgerichte trainingen aan voor colleges van Burgemeester & Wethouders.

  • Mediatraining: wethouder voor de camera
  • Spreken in het openbaar: wethouder op de bühne
  • Raadsvergadering: wethouder op het speelveld

De trainingen zijn maatwerk, afgestemd op de deelnemende personen en passend bij de realiteit en de actualiteit van de betreffende gemeenten.

Meer weten? Neem gerust contact met ons op.

3 tips voor (niet) zwarte pieten in de media

Stel een concurrent of een belanghebbende partij beschuldigt u via de media van nalatigheid of opzettelijke benadeling. Verstoppen voor de media helpt niet. Hoe zorgt u ervoor dat u niet via de media verleid wordt tot zwarte pieten? Daar worden immers alle partijen slechter van. Wat te doen en wat niet te doen:

1.
Bekijk hoe ernstig de reputatieschade werkelijk is. Is het kleinschalig, niet erg geloofwaardig? Laat het overwaaien. De kans dat het u daadwerkelijk beschadigt is klein. Reageren vestigt alleen maar meer aandacht en trekt meer media.

2.
De media vraagt om uw standpunt op de ontstane situatie. De verleiding is groot om uw kant van de zaak te laten horen. Vaak komt dit echter verdedigend over. En nog erger, vaak zullen de media de andere partij weer confronteren met uw uitspraken. Een soap is snel gecreëerd. Beter is het om niet inhoudelijk naar de pers te reageren, maar met: “We hebben er vertrouwen in dat wij er onderling uit te komen.” En dit dan ook doen.

3.
De andere partij weet van geen ophouden en blijft het conflict via de media bestrijden. Dan wordt het tijd om in actie te komen. Als u wegblijft gaan de buitenwereld en uw stakeholders immers denken dat er een grond van waarheid is. Wacht een goed moment af – maar wacht niet te lang - en stuur een kort persbericht met uw standpunt. Ben voorbereid op vragen van de pers en beperk u tot de hoofdlijnen. Laat u niet verleiden tot details of emotionele uitspraken. Die vormen immers weer olie op het vuur.

Mediatraining voor woordvoerders

Donderdag 8 mei 2014, 9.00 uur – 17.00 uur

Goed voorbereid de pers te woord staan. Weten hoe de pers te werk gaat. Uw eigen boodschap helder formuleren in de taal van de lezer, luisteraar of kijker. Bewust zijn van de valkuilen. Dat en andere zaken leert u tijdens deze basismediatraining. Na een introductie over de werkwijze van journalisten trainen wij u aan de hand van maatwerkcases en leert u hoe u uw verhaal het beste in de media kan krijgen. Wij laten u het verschil ervaren tussen schriftelijke media, radio en tv. Tijdens de training raakt u vertrouwd met verschillende interviewtechnieken en wordt u zich bewust van uw persoonlijke stijl. Bij de terugkoppeling letten wij op uw kernboodschap, taalgebruik, overtuigingskracht en non-verbale uitstraling.

De training is bedoeld voor (potentiële) woordvoerders. Vooraf ontvangt u een intakeformulier zodat wij een indruk krijgen van uw ervaring en leerbehoefte.

Kosten: € 450,-
Datum: donderdag 8 mei 2014
Trainers:
Stephan Hoek en Moniek van de Wiel
Locatie:
Studio Hastelweg 91, Eindhoven
Aantal deelnemers:
maximaal 6

Inschrijven / meer informatie
Of stuur een mail naar info@bluenotecommunicatie.nl

In de afgelopen maanden werkten wij voor diverse opdrachtgevers bij acute crisissituaties, waarbij Stephan Hoek bij Woonzorg Nederland ook de woordvoering heeft verzorgd. Daarnaast hebben wij diverse mediatrainingen verzorgd, enkele presentatietrainingen en hebben wij geadviseerd in de preventieve sfeer ten aanzien van mogelijke crisissituaties. Dit hebben wij gedaan voor woningcorporaties, industrie en chemie, de gemeentelijke overheid,  de (logistieke) dienstverlening en wetenschappelijk onderwijs.