Blue Notes is de digitale nieuwsbrief van Blue Note Communicatie, bureau voor mediatrainingen, crisiscommunicatie en presentatiecoaching.
Blue Notes wordt u aangeboden door Stephan Hoek en Moniek van de Wiel.
Kunt u deze email niet goed lezen?
Bekijk het in uw browser.
Product recall oogst waardering
Onlangs werd Blue Note Communicatie gevraagd te ondersteunen bij een product recall. Het ging om een voedingsproduct dat vanwege een verkeerd ingrediënt niet geschikt was voor consumptie. Hoewel het betreffende bedrijf voor wat betreft crisismanagement goed was voorbereid, konden we op het gebied van communicatiestrategie en -uitvoering veel toegevoegde waarde bieden. Enerzijds dankzij de vele ervaring met recalls en anderzijds doordat Blue Note beschikt over handige en nuttige checklists en voorbeeldteksten voor onder meer interne mededelingen, een recall advertentie, brieven naar de handel, persberichten en Q&A’s. Daarnaast waren we in staat om op locatie een mediatraining te verzorgen en snel een recall advertentie te produceren en mediaruimte in te kopen bij landelijke dagbladen. De opdrachtgever kreeg voor de communicatieaanpak complimenten van zowel supermarktketens als van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA).
Gemeenteraadsverkiezingen komen er aan; persoonlijke presentatie cruciaal
Over ruim een half jaar (naar verwachting op 19 maart 2014) vinden de gemeenteraadsverkiezingen plaats. Voor de lokale volksvertegenwoordigers breken er dus weer spannende tijden aan. Een cruciaal instrument om de voorkeur van kiezers te krijgen, is de persoonlijke presentatie tijdens bijeenkomsten en media-optredens. En ook na 19 maart is het voor de nieuw gekozen wethouders en raadsleden belangrijk dat ze in staat zijn hun boodschap helder, overtuigend en geloofwaardig over te brengen naar de inwoners van hun gemeente. Speciaal voor lokale politici ontwikkelde Blue Note Communicatie een 1-daagse training waarin presenteren, debatteren en pers te woord staan centraal staan. Neem voor meer informatie contact met ons op.
Crisiscommunicatie voor chemische bedrijven
Het niet goed managen van de crisiscommunicatie kan net zo desastreus zijn als het incident zelf. Sinds de brand bij Chemiepack is de chemische industrie zich dat sterk bewust. Daarom organiseren wij in samenwerking met de VNCI (Vereniging voor Nederlandse Chemische Industrie) een aantal workshops die handvatten bieden om voorbereid te zijn op de plotselinge aandacht van de media en social media. Zeker voor wat betreft de kleinere bedrijven is dat geen sinecure. Communicatie valt vaak onder de directeur, er is geen kennis van social media en geen ervaring met de pers. Deze workshop geeft inzicht in de belangrijkste krachten die spelen bij een serieus incident. Dat er behoefte is aan deze kennis te delen bleek wel uit de eerste workshop. Maar liefst 30 deelnemers zochten naar de juiste organisatie van de communicatie voor hun bedrijf. In het najaar zal in diverse regio’s de workshops worden voortgezet. Meer informatie
Workshop crisiscommunicatie & social media
Donderdag 14 november 2013, 13.30 uur – 17.00 uur

Ik plaats een ‘klaagtweet’ over een foutieve betaling en krijg onmiddellijk reactie van ING-webcare. ING weet hoe zij het sentiment op social media kan volgen en weet zo sluimerende crisissituaties te signaleren en de dialoog aan te gaan. Ook bij een acute crisissituaties geldt dat u snel regie moet nemen in de communicatie. En daar spelen social media een belangrijke rol in. De tijd dat de burgers en de media het persbericht of persconferentie afwachten ligt immers ver achter ons.
Tijdens deze workshop gaan wij in de op de verschillende functies van social media in een crisissituatie en hoe hier op een verstandige manier mee om te gaan. Social media als informatiebron en als communicatiemiddel. “Maar we kunnen toch nog niets zeggen? We weten toch nog niet precies wat er aan de hand, wat de oorzaak is en de gevolgen zijn?”, is een veel gestelde vraag. Het zal u verbazen wat u wel kunt doen om de verontruste of boze omgeving van dienst te zijn. Ook gaan wij in op welke social media van belang zijn en hoe dit (vooraf) te organiseren.

De workshop is bedoeld voor iedereen die zich wil verdiepen in kansen en bedreigingen van social media voor een organisatie.

Kosten: € 195,-
Datum: donderdag 14 november 2013
Trainers: Stephan Hoek en Moniek van de Wiel
Locatie: Hastelweg 91, Eindhoven
Aantal deelnemers: maximaal 12

Inschrijven / meer informatie
Of stuur een mail naar info@bluenotecommunicatie.nl
Mediatraining: de basis en de fijne kneepjes
Donderdag 28 november 2013, 9.00 uur – 17.00 uur

Goed voorbereid de pers te woord staan. Weten hoe de pers te werk gaat. Uw eigen boodschap helder formuleren in de taal van de lezer, luisteraar of kijker. Bewust zijn van de valkuilen. Dat en andere zaken leert u tijdens deze basismediatraining. Na een introductie over de werkwijze van journalisten trainen wij u aan de hand van maatwerkcases en leert u hoe u uw verhaal het beste in de media kan krijgen. Wij laten u het verschil ervaren tussen schriftelijke media, radio en tv. Tijdens de training raakt u vertrouwd met verschillende interviewtechnieken en wordt u zich bewust van uw persoonlijke stijl. Bij de terugkoppeling letten wij op uw kernboodschap, taalgebruik, overtuigingskracht en non-verbale uitstraling.

De training is bedoeld voor (potentiële) woordvoerders en communicatieadviseurs. Vooraf ontvangt u een intakeformulier zodat wij een indruk krijgen van uw ervaring en leerbehoefte.

Kosten: € 495,- Datum: 28 november 2013
Trainers:
Stephan Hoek en Moniek van de Wiel
Locatie:
Studio Hastelweg 91, Eindhoven
Aantal deelnemers:
maximaal 6

Inschrijven / meer informatie
Of stuur een mail naar info@bluenotecommunicatie.nl
In de afgelopen maanden werkten wij voor: diverse woningcorporaties (workshops crisiscommunicatie, advies en woordvoering, mediatrainingen), financiële branche (mediatrainingen), voedingsmiddelenindustrie en retail (product recall, mediatrainingen), industrie (mediatrainingen, workshops), gezondheidszorg (advies en crisismediatraining) en onderwijs (bestuursvoorlichter a.i.)