Blue Notes is de digitale nieuwsbrief van Blue Note Communicatie, bureau voor mediatrainingen, crisiscommunicatie en presentatiecoaching.
Blue Notes wordt u aangeboden door Stephan Hoek en Moniek van de Wiel.
Kunt u deze email niet goed lezen?
Bekijk het in uw browser.
Nieuw samenwerkingsverband NynaBlue: crisiscommunicatie voor woningcorporaties

Onlangs zijn we onder de naam NynaBlue een samenwerkingsverband aangegaan met Nyna Communicatie uit Rotterdam. Met deze bundeling van krachten ondersteunen we opdrachtgevers in de corporatiesector maximaal op het gebied van crisiscommunicatiemanagement. Zowel bij acute situaties als in de voorbereiding en evaluatie van crises. Nyna Communicatie is gericht op communicatie- en reputatievraagstukken in de corporatiesector; wij zijn gespecialiseerd in mediatrainingen, crisiscommunicatie en presentatiecoaching en hebben een ruime ervaring met woningcorporaties.

Gezien het toenemend aantal crises en bijna-crises in de corporatiesector is de oprichting van dit samenwerkingsverband een logische en noodzakelijke stap. Corporaties staan landelijk in een negatief daglicht. Daarnaast zijn ze extra kwetsbaar omdat de voornaamste stakeholders tevens hun huurders zijn én omdat een corporatie voortdurend maatschappelijke verantwoording af moet leggen. Een corporatie is een glazen huis waar, terecht, een grote schijnwerper op is gericht. 

De adviseurs binnen NynaBlue zijn Diana Coolegem en Suzan Snels van Nyna Communicatie en Moniek van de Wiel en Stephan Hoek van Blue Note Communicatie. Allen zijn al jarenlang betrokken bij allerlei crisissituaties en communicatievraagstukken binnen de corporatiebranche. Dat maakt dat de adviseurs goed op de hoogte zijn van de specifieke kenmerken, aandachtsgebieden en krachtenvelden. NynaBlue is 24 uur per dag, zeven dagen in de week beschikbaar voor opdrachtgevers. Kijk voor meer informatie en kennismakingsworkshops op www.nynablue.nl.
Crisis! Hoe bereid ik me voor?
Training
donderdag 14 maart 2013

Een crisis zit in een klein hoekje. Of toch niet? Vaak blijken er al diverse signalen te zijn genegeerd. Klachten op bij de klantenservice, signalen vanuit de ict-afdeling, vanuit de administratie of kwaliteitszorg. En dan lijkt het er in één keer te zijn: de fraude, de bestuurlijke crisis, de medische misser, het asbestprobleem, de rampzalige brand of het dodelijke ongeluk. Koelbloedig en snel handelen is geboden. Een goede voorbereiding op mogelijke crisissituaties helpt u bij het beperken van de reputatieschade en de continuïteit van uw bedrijf. Tijdens de training gaan wij met u door de verschillende stadia van crisismanagement: analyse en preventie, voorbereiding, hoe te handelen bij acute crisissituaties en follow up. Ook kijken we naar de invloed van social media pers en hoe daar mee om te gaan.
U krijgt inzicht in hoe u voor uw organisatie een gedegen crisisplan kunt opzetten. Na afloop weet u wat voor uw organisatie de kwetsbare zaken zijn waarop u zich kunt voorbereiden.

De training is bedoeld voor managementleden en communicatieadviseurs. 

Kosten: € 495,-
Datum: donderdag 14 maart 2013
Trainers: Stephan Hoek en Moniek van de Wiel
Locatie: Parkzaal, Seats to Meet, Eindhoven
Aantal deelnemers: 6-10 
Inschrijven of meer informatie

Presenteren met passie
Training
donderdag 21 maart 2013

“Do more with less.” Maar doe het wel met overtuiging en passie! Dat is onze visie op presenteren. Presenteren is voorbereiden met een doel voor ogen en tegelijkertijd durven improviseren en inspelen op uw publiek. Wilt u met meer overtuiging en creativiteit uzelf, uw bedrijf of een project presenteren? Maar u wilt wel uzelf blijven? Kom dan naar onze presentatietraining.
Deze training helpt u bij het overtuigend, persoonlijk en professioneel overbrengen van uw boodschap. De nadruk ligt op praktijkgericht oefenen met korte presentaties. U krijgt persoonlijke feedback op de inhoud van uw presentatie én op de non-verbale communicatie zoals houding, lichaamstaal, mimiek en stemgebruik. Samen met u gaan wij uw mogelijkheden verkennen en de grenzen opzoeken.  
Na afloop van deze training hebt u uw ‘persoonlijke repertoire’ uitgebreid, kunt u uw presentaties sneller en beter voorbereiden en treedt u met meer zelfvertrouwen uw publiek tegemoet. De training is praktisch van opzet en wordt afgewisseld met beknopte theorie.

De training is bedoeld voor iedereen die beter wil leren presenteren.  

Kosten: € 495,-
Datum: donderdag 21 maart 2013
Trainers: Stephan Hoek en Moniek van de Wiel
Locatie: Parkzaal, Seats to Meet, Eindhoven
Aantal deelnemers: 6-8
Inschrijven of meer informatie

http://opinionator.blogs.nytimes.com/2012/10/06/writing-with-miles-davis/?smid=tw-share

Crisis, hoe bereid ik me voor?
Top 5 do’s.

De voorbereidingsfase bepaalt voor een groot deel het succes van crisiscommunicatie en crisismanagement. Hoe beter u bent voorbereid op mogelijke risico’s, hoe groter de kans dat een crisis beperkt blijft of zelfs voorkomen kan worden. Daarnaast toont de praktijk aan dat een gedegen voorbereiding het managen van een crisis efficiënter en daadkrachtiger maakt. Investeren in voorbereiding is dus zeker de moeite waard.

Een goede voorbereiding bestaat enerzijds uit het in kaart brengen van de mogelijke risico’s en een quickscan van het bestaande crisismanagementbeleid. Anderzijds betekent voorbereiding het versterken van het crisisbewustzijn, het ontwikkelen van een crisismanagement- en crisiscommunicatieplan en het testen van deze plannen door middel van crisismedia- en crisissimulatietrainingen.

Top 5 voorbereiding crisiscommunicatie

  1. Zorg voor een praktisch en actueel crisiscommunicatieplan met daarin de taken en verantwoordelijkheden van het crisiscommunicatieteam, de contactgegevens van de belangrijkste mensen en organisaties en per crisisscenario een checklist voor stakeholders, boodschappen en communicatiemiddelen.
  2. Toets jaarlijks de crisisplannen en de vaardigheden van crisisteamleden door middel van trainingen en simulaties. Pas eventueel de plannen en procedures aan en maak een kritische beoordeling van ieders capaciteiten en verdeel op basis daarvan de taken en verantwoordelijkheden.
  3. Bereid het gebruik van social media voor. Maak bijvoorbeeld accounts aan voor Twitter en Facebook. Zorg ook voor monitoring van social media.
  4. Leg persoonlijk contact met de communicatiemensen van organisaties waarmee je in crisistijd te maken kunt krijgen. Denk bijvoorbeeld aan gemeente, hulpdiensten, leveranciers, koepel- en consumentenorganisaties.
  5. Leg de verantwoordelijkheid voor de voorbereiding van crisiscommunicatie hoog in de organisatie en bespreek het crisis(communicatie)beleid minimaal twee keer per jaar met de directie.
Social media: de kunst van het kiezen

Voormalige collega’s zouden er om moeten lachen. Social media, jij? Mijn eerste Hyves ervaring was inderdaad niet best. Ik heb het twee weken volgehouden.
Bij een tweede Hyves poging, bedoeld om mijn basisschoolkind te volgen, ontdekte ik dat middelbare scholen Hyves als communicatiemiddel hadden omarmd. Ik realiseerde me dat social media niet zouden overwaaien, maar communicatiekanalen waren geworden die ik serieus moest nemen.

Inmiddels zijn social media uitgegroeid tot een bijna ondoordringbaar virtueel doolhof. Bang om iets te missen maken bedrijven accounts aan op Facebook,  Pinterest of Google+. Vaak droogt na enige tijd de inspiratie op, blijft de doelgroep op afstand en ontbreekt de tijd om echt een community te bouwen.  

Een open deur, die geregeld klemt: de kunst is om de juiste kanalen te herkennen voor de juiste doelgroepen. Waar begeven uw klanten en uw doelgroepen zich? Hoe zet u social media strategisch in? Met welke doelen? Wat betekent dat voor de organisatie? En voor het social media gebruik van uw medewerkers?
KLM heeft - gedwongen door de aswolk in 2010 - veel ervaring opgedaan met Facebook. De Rabobank en de Bijenkorf zetten Facebook in als strategisch marketinginstrument. Mode en beautymerken maar ook NGO’s als Unicef zetten Pinterest in om hun producten,  toepassingen en organisaties te promoten en vooral om doelgroepen aan zich te binden door communities te vormen.
Hoe krijgt u inzicht in dat steeds verder uitdijende doolhof waarvoor nog geen betrouwbare reisgids beschikbaar is? Wat helpt is het slim afkijken van anderen. Kijken waar uw doelgroepen zich bevinden en hoe die media zich ontwikkelen. Zet zelf weloverwogen stappen in de goede richting en blijf toetsen of het bij uw organisatie past. Wat niet helpt is rondjes rennen, stagiaires op projecten zetten (zij groeien immers op met social media is de achterliggende gedachte) of stil blijven zitten en hopen dat het ‘probleem’ zich vanzelf oplost.

http://www.jeanetbathoorn.nl/2012/09/de-social-media-ijsberg/

http://www.marketingfacts.nl/berichten/handig-alle-trends-2013-voor-social-media-digital-marketing-internet-mobile
In de afgelopen maanden werkten wij voor diverse opdrachtgevers in de retail, de woningcorporatiebranche, de industrie, de overheid en de dienstverlening. Daarnaast hebben wij verschillende workshops verzorgd. De opdrachten bestonden uit advies bij acute crisissituaties, (media)trainingen, voorbereiding op mogelijke crisissituaties.